Heb jij zojuist een nieuwe baan gescoord? Gefeliciteerd en lekker bezig! Voordat je aan jouw nieuwe baan kan beginnen met er het een en ander geregeld worden natuurlijk. In dit artikel ga ik jou daarbij helpen. Lees verder en kom er achter hoe jij je kunt voorbereiden op een nieuwe baan.
Een nieuwe baan is veel meer dan je werk. Het is een totaal nieuwe omgeving met een nieuwe cultuur en nieuwe mensen. Tuurlijk is het centrale reden om naar werk te gaan het goed verrichtten van je werkzaamheden. Maar de wetenschap geeft aan dat het contact met je collega’s essentieel is voor je productiviteit en succes in een baan.
Kortom: hoe beter jij je voelt, hoe beter je zult werken.
Daarom beginnen we bij stap 1:
Het begrijpen van de bedrijfscultuur
Elk bedrijf heeft een bedrijfscultuur. Het is een set waarden en normen, gedragsuitingen, kledingstijlen, handelingen en rituelen die zich plaatsvinden binnen het bedrijf. Je kan je voorstellen dat een advocatenkantoor een totaal andere bedrijfscultuur heeft dan een ontwerpbureau voor kinderspeelgoed.
Door de bedrijfscultuur te begrijpen val je altijd binnen de boot. Dat wil absoluut niet zeggen dat je moet meelopen, maar als het gebruikelijk is dat je in de gezamenlijke ruimte fluistert en jij schreeuwt, dan veroorzaakt dat frictie.
Dus als je, vanaf het begin, een goede connectie wil opbouwen met je collega’s, zorg dan dat je de bedrijfscultuur begrijpt.
Kleedt je conform aan de norm
Eerder werd kleding onder de bedrijfscultuur gecategoriseerd, maar het is dusdanig belangrijk dat ik het expliciet nog een keer benadruk. De manier waarop jij je kleedt, straalt namelijk veel uit over wie jij bent als persoon. Je hoeft wederom niet als een kuddedier hetzelfde te kleden als de rest, maar wees je bewust van de stijl binnen het bedrijf.
In sommige gevallen zal een bedrijf richtlijnen(dresscode) hebben, echter zijn dit vaak grote bedrijven of bedrijven die werken met grote klanten. Ook is dit meer voorkomend in bepaalde branches. Een absolute no-go in de advocaten wereld is een rugzak. Iedereen loopt met een koffer.
Gesproken over een rugzak.
Wees goed voorbereidt
Een rugzak is een goede metafoor voor een voorbereiding. Je wil niet op je eerste dag aanzetten in een meeting, en vervolgens geen pen of papier bij hebben. Dus een rugzak is letterlijk en figuurlijk een goede voorbereiding. Denk hierbij aan een goede laptop rugzak waar alles inpast, van je laptop, tot je papier, je pennen, boeken en eventueel lunch.
Maar bereidt je ook goed voor met informatie en kennis. De bedrijfscultuur is er een van, maar het is veel meer dan dat. Als een bedrijf een ‘over ons’ pagina heeft met daarin al je collega’s, bestudeer die dan goed en probeer alvast iedereens naam te onthouden.
Dit zal waarschijnlijk niet in een keer lukken, maar als je dan weer in het echt herinnerd wordt als je de mensen ziet, dan zul je ze sneller onthouden.
Met deze drie tips ben jij goed voorbereidt voor jouw eerste bedrijf. Dus samengevat: denk aan de bedrijfscultuur, kleedt je conform aan de norm en bereidt je goed; denk eventueel aan die laptop rugzak.