Volgens de Arbeidsomstandighedenwet zijn werkgevers verplicht een basiscontract te hebben. Dit is een zakelijke overeenkomst tussen werkgever en arbo dienstverlener. Maar wat doen de arbodienst dan eigenlijk?
Kerntaak van een dienstverlener is om werkgevers te ondersteunen bij het opstellen van verschillende beleid soorten. Om dat te kunnen doen hebben zij vier deskundigen tot hun beschikking, namelijk: bedrijfsarts, arbeidshygiënist, veiligheidskundige en een organisatiekundige.
Verzuimbegeleiding
De arbodienst staat bekend om zijn verzuimbegeleiding. Bij het begeleiden van een zieke werknemer is namelijk verplicht om te worden bijgestaan door een bedrijfsarts. Wet verbetering poortwachter geeft aan dat er binnen zes weken een probleemanalyse en adviesrapport moet worden opgesteld. Dit zorgt er namelijk voor dat je samen met je werknemer een plan van aanpak ter re-integratie kan opstellen.
Arbodienst beperkt de risico’s op ziekteverzuim
Wanneer je een verzuimende werknemer binnen je bedrijf hebt ben je verplicht ervoor te zorgen dat de werknemer weer verantwoord aan werk kan gaan. Je bent als werkgever dan ook verplicht je werknemer minimaal twee jaar lang door te betalen.
Wanneer je als werkgever niet kunt aantonen dat je je voldoende hebt ingespannen om de werkgever weer aan het werk te krijgen, dan kan het je worden verplicht de werknemer nog een jaar extra door te betalen.
Dienstverleners helpen je er dus bij zulke situaties te voorkomen, indien nodig, te beperken.
Voorkomen van verzuim
Nog altijd is het beter om te voorkomen dan dat je moet genezen. De arbodienst staat daarom ook klaar om nodige maatregelen op te stellen waarbij je kans tot arbeidsongeschikte werknemers beperkt.
Een goede verplichte basiscontract is de ultieme basis. In zo een contract zijn belangrijke zaken als vrije toegang tot de bedrijfsarts voor de werknemers en toegang tot alle werkplekken voor de bedrijfsarts.
Het goede werk van een arbodienst is van groot belang binnen elk bedrijf.